2014. június 23., hétfő

DiY: Fejhallgató erősítő GI-30 elektroncsővel

Pár hónapja még egyáltalán nem foglalkoztam elektroncsövekkel, azonban egy jó barátom ( Müszi ) megfertőzött ezzel a mániával. Sok tapasztalatom nincs még a témában, így első komolyabb alkotásom részben kész kapcsolások alapján építem meg.
Ennél egyszerűbb már nehezen lehetne, egy kimenő transzformátor nélküli ( OTL ) fejhallgató erősítő ( Zmin = 32 Ohm ).




Első elektroncsöveimet egy kedves tanáromtól kaptam, mondván neki már sosem lesz rájuk szüksége. Sok kis teljesítményű rádiócső néhány varázsszemmel. Ezekből a csövekből szemezgettem párat, és építettem egy hibrid erősítőt, amit egy másik cikkben fogok bemutatni.
Hobbielektronikán kutakodva botlottam bele ebbe a csőbe, és tudtam, hogy egy ilyet szereznem kell.
Müszi barátom szekrényében porosodott is egy darab, nehezen sikerült megszereznem gyűjteménye eme darabját, de sikerült. Igaz egy szép nyák trafóm bánta, de így utólag megérte.

Tervekből rengeteg jutott eszembe rögtön, hogy mikkel legyen körülvéve ez a kis cső. Legyen DAC, kapcsolóüzemű táp, bemenet választó, vonal szintű kimenet, esetleg legyen valami kis hibrid körítés, hogy hangfalat is elvigyen... rengeteg kivitelezésre váró ötlet és kihívás. Talán ezzel meg is alapoztam, hogy a nyaram egy része le legyen kötve munka mellett.

Elsőként a fő részét kéne kivitelezni a feladatnak, amely maga a fejhallgató erősítő. Nézegettem, hogy a google milyen találatokat dob a GI-30 -ra, és egy nagyon egyszerű kapcsolás fogott meg. Alig pár alkatrész, alacsony anód feszültség. Kevés alkatrész már rögtön vonzó lett, hiszen kevés pénzből kis nyákra is kihozható, az alacsony anódfeszültség miatt a tápegység része egyszerűsödik rettenetesen a dolognak, hiszen nem kell annyira ügyelni a magas feszültség veszélyeire, sőt.. ebben az esetben 70V a maximális feszültség, ami mondhatni ártalmatlan.

Lássuk a kapcsolást, amit lusta mód nem rajzoltam át, hanem másoltam :

A kapcsolás táp részét persze egyből átalakítottam. Mivel nekem kapcsolóüzemű tápegységről fog járni, így inkább a nagy frekvenciás zajok ellen kell valami. Szűrést kibővítettem még egy LC taggal, végül RCLC tag került az elejére, amely a táp kapcsolási frekvenciáján -150dB csillapítást tud felmutatni.


A szimulációból látszik, hogy a tápegység kapcsoló frekvenciáján ( 30-35kHz ) valóban több, mint 150dB a csillapítása.

Végfokozat rajzát csak annyiban módosítottam, hogy a potik helyére fix 100K értékű ellenállások kerültek, hogy egy esetleges elő fokozattal való bővítés ne okozhasson problémát.

Nézzétek el nekem, lusta voltam én ezt újrarajzolni ..

Nyákrajzot elkészítettem, utólag vettem észre, hogy néhol a kondenzátorokat fordítva raktam be, szóval aki netán után építené, ne ezt a rajzot használja beültetési útmutatónak :D


A nyák méretei 130x73mm. Viszonylag kompaktra sikerült, és megépítve egész tűrhetően is néz ki.


Maratás előtt a sok egyedi makró miatt ( Sprint layout 5-be tervezett alkatrészek ) miatt inkább csináltam egy ilyen teszt lapot, amibe az alkatrészeket bele szúrkodva megbizonyosodhattam róla, hogy minden stimmel.



A nyák elkészítve és beültetve.




Próbaképp összeszereltem, és így is elég pofásan néz ki, de még rengeteg dolog kerül mellé, mire be lesz dobozolva ( elő fokozat, tápegység, dac, bemenetválasztó miegymás .. ).
Hangja kimondottan jó, hallgatható, részletes. Érdekes, hogy a hangkártyából kijövő hangon elméletben csak rontani lehet, hiába kötünk utána bármit, de ezzel mégis barátibb hangja van.

Még egy dolgot megosztanék veletek, mégpedig az anódsapka mivoltát.
Neten keresgélve nem találtam ehhez a csőhöz való gyári anódsapkát, így mindenképp magamnak kellett kifaragnom valamiből.



Egy egyszerű sorkapocsból vettem ki 4 szemet, majd azokat méretre vágtam, és összeforrasztottam. A csavarok miatt az anódcsúcs és a kábel is könnyen és jól rögzíthetőek.


Egyszerűen le is lehet festeni pár rétegben, de én faragtam hozzá kis fa burkolatot, így talán a végső összkép kicsit jobban fog festeni :)


Simogatni nem kell menet közben, de a fa ezt a hőmérsékletet elviseli. Legnagyobb hőmérséklet amire a cső felmelegedett 110°C volt nálam.

Folytatás következik! ( valószínű az elő fokozat )



A tartalmak szabadon másolhatóak, terjeszthetőek, megjeleníthetőek és előadhatóak, készülhet rájuk építve új alkotás, mindaddig, amíg az eredeti szerző neve feltüntetésre kerül, kereskedelmi forgalomba nem hozható! @elektrobarlang

2 megjegyzés: